Leden hebben een goed inzicht in vraag en aanbod op de markt via het landelijke NVM computersysteem en verplichten zich tot regelmatige nascholing. NVM leden zijn daarnaast gebonden aan een strenge beroepscode. Bij geschillen kan je een klacht indienen bij de afdeling Consumentenzaken van de NVM. Indien nodig kan je een beroep doen op de geschillencommissie of op tuchtrecht. Voor meer informatie over de NVM: www.nvm.nl.
Een makelaar of vastgoeddeskundige met het NVM-logo garandeert een aantal zekerheden. De NVM investeert namelijk voortdurend in de deskundigheid van de beroepsgroep. De statuten én de erecode vormen een garantie voor de basiskwaliteit van ieder NVM-lid.
1. Wij dragen met onze dienstverlening bij aan een duurzame, stabiele en rechtvaardige vastgoedmarkt.
2. Duidelijkheid en transparantie staan bij ons voorop. We houden ons aan de afspraken en zijn helder over onze rol en positie.
3. Wij gaan met iedereen eerlijk en respectvol om.
4. Wij voeren onze diensten uit voor onze opdrachtgever met respect voor alle betrokkenen en hun belangen.
5. Vertrouwelijk gedeelde informatie houden wij voor onszelf, tenzij de wet of een rechter ons verplicht om deze te delen.
6. Onze deskundigheid is van hoog niveau. Als aanvullende expertise nodig is, maken wij dit aan de (potentiële) opdrachtgever kenbaar.
7. Voor onszelf handelen we niet in onroerend goed en doen we niet aan projectontwikkeling.
8. Wij werken professioneel samen en bevorderen goede contacten.
9. Klachten nemen wij serieus en we zoeken samen naar een oplossing.
10. Wij werken mee aan onafhankelijke geschillenbeslechting en tuchtrechtspraak.
De afspraken in de bijlage vormen een integraal onderdeel van de NVM Erecode.